20. decembra 2007

Írsko-slovenská kuchárka, časť prvá

Ako možno tušíte, alebo viete, Írsko sa nezarďuje práve ku kulinárskym veľmociam. Dôkazy tejto skutočnosti mám každý deň možnosť sledovať v našej kantíne. Ešteže sú v kuchyni aj Slováci a tak sa to väčinou podobá na niečo jedlé a chuťovo to nie je až taký prepadák. Čo sa však týka Vianoc, stále preferujem kapra pred moriakom a perníčky pred čokoládovými mufinami a inými kaloriskými bombami. A práve preto som sa rozhodla, že keď už chceme mať slovenské Vianoce, tak so všetkým, čo k tomu patrí. Aj s perníčkami. Preto som začala konať. Maminkin recept prišiel e-mailom ako na koni, ďalším krokom bol nákup surovín. Zobrala som preto zvyšné chcechtáčiky a pobrala sa do najbližšieho supermarketu, s pekelne známym názvom Tesco. Prvá na zozname bola hladká múka. Nebudem detailista, povedala som, tak aspoň teda múka. Pri úplne poslednom regáli s veľavravným názvom "Home Baking" som objavila čosi, čo malo zodpovedať mojim predstavám. Ostala som však na pochybách...po detailnom preštudovaní zložení, návodov a odporučných výrobkov z tej ktoprej múky som napokon vybrala jednu, ktorá má (teda dúfam, že som to pochopila dobre) v sebe už aj kypriace prísady a tak mi zo zoznamu odpadol kypriaci prášok. Košík oťažel o dve kilá (však nebudeme trocháriť) a zoznam sa posunul k práškovému cukru. Verte, či nie, také niečo tu nemajú. Prisahám. Všetko, s čím sa musí pečenia chtivá gazdinka uspokojiť, je, ako to povedať, tak lepšie zomletý kryštálov cukor. No nevadí. Putoval do košíka a na rad prišli ďalší páni a holenie..vanilkový cukor..videla som najký v kuchyni, chalani tam majú zásoby korenín z domova, myslím, že sa tam pohrabem..klinčeky a škorica..detto..inak by som v obchode strávila veky a minula majland..sušené figy (prekvapujúco rýchlo nájdené) a kokos..ten som z finančných dôvodov zatiaľ nechala tam, to budem potrebovať až cez víkend. Už mi chýbal iba med a maslo. Med nebol problém, ale nájsť nesolené maslo, tak to už dalo zabrať. Napokon, po necelej trištvrte hodine som mala všetko v nákupnej taške, pred predným sedadlom a trielila domov. To som ešte nevedela, že toto bola tá ľahšia časť...
Domáce pečenie vyžaduje zopár základných predpokladov, ako napríklad vhodné nádoby a iné pomôcky, ako napríklad váhu, mlynček, dosku či valček na vaľkanie cesta. Verte či nie, v čisto mužskej domácnosti väčšina spomenutých artiklov výrazne absentuje. Takže gazdinka poraď si ako vieš. Misa na šalát poslúži, fajn, takže už len suroviny. Odvážiť 500g múky z dvojkilového balenia, to sa ešte ako tak dá. Horšie je 150g cukru z polkilového balenia. Najťažším orieškom sa však stali mletá škorica a klinčeky. To, čo som našla v kuchyni, boli tieto suroviny v nie celkom pomletom stave. Írska alternatíva..strúhadlo na zemiaky (kávová lyžička je neuveriteľne veľké množstvo!!!) a tĺčik na mäso..jeden by sa pekne zasmial, keby ma sledoval...:)naveľa sa mi podarilo dať všetky suroviny dokopy, a vytvoriť z nich jednoliatu zmes, teda skor jednolepivú..faktor lepivosti bol extrémne vysoký, ale tak hádam sa to do rána umúdri. Dva bochníky(no dajme tomu) som podľa návodu zabalila do mikroténových sáčkov(rozumej alobal :))a dala na chladné miesto, teda mohla som to na noc nechať kdekoľvek v byte, a bolo by to chladné miesto spomínané v recepte, ale tak vybrala som si chladničku. Ako sa hovorí, ráno múdrejšie večera a tak zajtra čakajte pokračovanie, ako to dopadlo sa slovenskými perníkmi v Írsku. :)

Žiadne komentáre: